En tredagars talkshow på SETT2015 – del 2 – Tekniken

Micke Kring
Micke Kring 709 visningar
7 minuters läsning

Okej. Då har vi tittat lite på varför vi vill göra detta, hur vi har tänkt att genomföra detta och vilka förutsättningar vi har i form av resurser.

Då tar vi oss en liten titt på tekniken bakom sändningen och talkshowen. Själva sändningen, grafik och strömningstjänster tar vi oss en titt på i kommande inlägg. Nu handlar det om kärnan, modermodemet, själva hjärtat i hårddisken.

DATORER / ENHETER

Vi kommer att köra två stycken MacBook Pro retina 15″ med extra allt som kommer köra samma mjukvara och ha alla projekt på bägge burkarna. Detta så att de också kan agera backup för varandra.

Den ena datorn kommer att fungera som sändningsdator. Det är i denna som kameror och ljud går in i, mixas, läggs på grafik och slutligen komprimeras och skickar strömmen till vår streamingtjänst så ni kan ta del av den. Dessutom kommer en signal skickas ut till projektor/tv på scen från den.
Till detta behövs en kraftfull dator. Anledningen till att vi använder laptops är att de är mer portabla, även om kraftfullare stationär är att föredra. Vi kommer också att försöka strömma detta i 1080p, d v s full HD. Anledningen till att detta tar så mycket kraft är just p g a hur mycket data som måste processas. Tänk att datorn är tvungen att processa 25 bilder med upplösningen 1920 x 1080 per sekund, med effekter och allt. Fläktarna kommer att vina som en storm på sjön.

Den andra datorn kommer vi att sköta redaktionellt arbete på och att snabbklippa och fixa reportage och annat som görs under tiden. Vi kan också använda den till att sköta sociala medier, kommunikation och annat.

En iPad (eller en tredje dator) kommer sitta på ett stativ med sändningen igång. Detta för att se att allt rullar utåt. Vi använder helst en iPad, men vet att det trådlösa inte riktigt brukar hålla på SETT. Till datorerna har vi en fast lina. Vi får helt enkelt se hur vi löser det. Kanske sätter vi upp ett eget nät.

Ytterligare iPads/iPhones kommer att användas för att filma kortare inslag som redigeras och sänds i pauserna. Jag har designat och skrivit ut hållare till dessa på 3D-printer så vi kan använda våra kamerastativ om vi skulle behöva.

Det kan också behövas ytterligare enheter till våra programledare så vi kan skicka info till dem.

KAMEROR

I tidigare inlägg har jag gått igenom tekniken och kamerorna vi använder och vi fortsätter att använda oss av två stycken Blackmagic Pocket Cinema Camera som huvudkameror vid scen. Dessa skickar ut en ren 1080p-signal via HDMI till små konverteringsdosor, Blackmagic mini recorder, som gör om detta till Thunderbolt, redo att pluggas in i datorn.

Vi har också två stycken webbkameror, Logitech c920, som vi eventuellt kanske använder som en publikkamera och något annat.

Självklart nyttjar vi också kamerorna i iPads/iPhones när vi gör reportage och liknande. Eftersom det sker under dagsljus så är det riktigt bra kvalitet i dessa.

LJUD

Det viktigaste under en sändning är, som ni kanske vet, ljudet. Det spelar ju liksom ingen roll hur snyggt något ser ut om ni inte hör vad som sägs. Och eftersom vi sänder från en liten scen i en monter direkt ute i mässan innebär det inte direkt optimala förhållanden. Ni som varit på mässan tidigare vet om ljudvolymen och sorlet. Därför kommer vi att köra på headset. Vi har fyra stycken av olika märken, både Sennheiser och Shure. En spännande sak med dessa blir ju också att ställa in frekvenserna, så de inte tar upp någon annan mikrofon i salen, eller plockar upp radio eller annat.
Till paddorna och telefonerna har vi både en iRig, där vi kan koppla in vad vi vill, då den erbjuder fantommatning. Det innebär också att vi skulle kunna köra ett headset och tejpa fast sändaren på kamerastativet. Nästa vecka kommer vi testa alla sådana varianter. Vi har också mindre slipsmikrofoner som vi kommer testa.

Allt detta går in i ett 16-kanals mixerbord från Yamaha. Därifrån kommer ljudet att skickas till scenhögtalarna och en separat utgång går till en extern kompressor/limiter och sedan till ljudkortet på sändningsdatorn.
För er som undrar varför och vad en kompressor och en limiter gör, så kan en väldigt förenklat säga att en kompressor ser till att hålla ljudnivåerna jämna. Om någon pratar tyst höjer kompressorn ljudstyrkan och om någon pratar starkt så sänks den.
Limitern är dina föräldrar utanför ditt tonårsrum. Det finns en maxgräns för hur starkt ljud kan vara och det brukar märkas med 0dB. Hamnar ljudstyrkan över det börjar det spraka och slå över. Det som kallas distorsion. Så limitern ser till att allt låter så starkt som det kan men klipper topparna och ser till att allt hamnar precis under 0dB. Som dina föräldrar när de ber dig sänka för att du slagit över deras 0dB. 😉

MJUKVARA

Nu kommer jag inte gå in på detta förrän vid ett senare inlägg, men programvarorna som vi använder för att skapa sändningen är Wirecast, Apple Motion, Apple Final Cut X, Adobe Photoshop, Adobe After Effects.

NÄSTA DEL – SÄNDNING OCH GRAFIK

I nästa del kommer jag att gå igenom hur vi skapar grafik och annat för sändningen, så håll utkik.

Dela den här artikeln
Följ:
Fixar och trixar med tekniska lösningar och mycket mer. Ser till att användarna förstår systemen och att systemen förstår användarna. Har mina rötter i musiken och kombinerar konstnärlighet med teknik.