BloggDigitalisering skola

Vinnarfilmen – Guldäpplet 2015

Texten härunder är den text som är med i filmen och det jag vill beskriva är vad som driver mig i mitt arbete i skolan. Det är väldigt svårt att hålla det till runt 3 minuter och jag hoppas att jag inte förenklat för mycket och att ni förstår hur jag tänker.

Varför?

Vem gillar väl inte att få jobba hårt och fokuserat? Så länge det finns en bra anledning alltså. Ett syfte – eller ett bra varför. Att dessutom jobba tillsammans och uppnå något som är större än vad vi själva hade kunnat åstadkomma slår ännu högre. Det i sin tur kräver en massa jobb, kunskap, förmågor, socialt trixande och en öppen kultur. Och det är just det som gör det så bra i slutändan. Belöningen blir så mycket större.

I mitt jobb får jag möjlighet till det varje dag, tillsammans med mina kollegor och våra elever. Och jag vill vara med och bidra till att de känner samma sak.

När jag själv gick i skolan var det inte så självklart  – just själva varför:et. Jag tyckte till en början om skolan, men min motivation var svår att hålla uppe när jag inte förstod varför jag skulle göra de saker vi gjorde.
Oftast frågade vi efter lektionerna om vi var klara och kunde slänga det vi jobbat med när allt var rättat.
Någon gång ibland fick vi dela det vi gjort med gruppen eller någon annan. Det gillades. Vårt arbete fick en publik. Och därmed också ett syfte.

Vi spolar fram bandet lite och landar på Årstaskolan – det ställe jag kallat min arbetsplats sedan 2001. Jag har alltid gillat teknik men framförallt vad tekniken kan göra för oss. Och när IT och framförallt internet började hitta in i hemmen blev det riktigt spännande.

Vi har alltid letat efter teknik som är så transparent och osynlig som möjligt, för att kunna fokusera på just innehållet och vad vi vill uppnå för lärandemål.
Den stora milstolpen kom i och med lärplattan. En schweizisk armékniv som möjliggjorde multimodalitet på ett helt nytt sätt. Detta packat med en låg komma-igång-tröskel, ett mobilt och alltid tillgängligt internet, låg vikt och lång batteritid. Att skriva, filma, spela in ljud, skapa musik och en massa annat var nu en möjlighet för alla åldrar.

När jag såg eleverna och hur de bland annat jobbade med romanprojekt som lärarna skapat, där nioåringar skrev 9-kapitels-romaner som de jobbat med i flera månader, ville jag verkligen inte att min skolgång skulle upprepas.  De skulle inte få fråga om de fick kasta sina arbeten.
Dessa böcker borde nå en publik utanför skolans väggar. Andra borde kunna få låna dessa böcker och så föddes Bibblis, vårt e-bibliotek.

Vi har nu ett gäng olika tjänster som vi driver själva, från server ut till användare – ett digitalt ekosystem. Byggt ur respekten för våra elevers arbeten och byggt på pedagogiska projekt och idéer skapade av våra lärare. För att på så sätt skapa riktiga arenor där de kan få verka. Ett försök till ett svar på varför.
E-bibliotek, filmtjänst, bloggportal, poesiapp, podcasts, talasomTED, diverse sajter från våra events och en massa annat.
Till detta kan vi även knyta viktiga kunskaper om upphovsrätt, källkritik, sociala medier och marknadsföring.

Eftersom vi driver allt själv, kan vi också utveckla allt själva och förändra tjänsterna över tid eller skrota de som inte funkar. Vi äger också all data. Snabbheten i att driva utveckling på gräsrotsnivå gör också att vi på ett par dagar kan sätta upp miljöer att prova nya pedagogiska idéer.

Jag tycker det är viktigt att eleverna inte bara ska få möjligheten att smaka på det smörgåsbord av kunskap vi erbjuder i skolan. De ska också få möjlighet att testa på och kliva in i olika identiteter och roller. Som författare, poet, talare och annat och få möjligheten att verka i en autentisk miljö. Publikt. Deras arbete ska kännas viktigt. På riktigt.

Om vi kan skicka ut eleverna efter alla år de gått hos oss – ståendes stabilt på en bra värdegrund, fyllda med kunskap som de vet hur de kan nyttja, med känslan av att kunna göra skillnad och dessutom veta hur – tycker jag att vi gett barnen en bra start i livet. Och det jobbar jag mer än gärna hårt för.

EDIT: Då många frågar vem som gjort filmen får jag väl ”avslöja” att det är jag. En kamera, massor av tagningar på mig själv och mina digitala enheter scrollandes på våra sajter och appar. Klippt i Final Cut Pro. Ljud inspelat och redigerat i Logic Pro.

Micke Kring

Fixar och trixar med tekniska lösningar och mycket mer. Ser till att användarna förstår systemen och att systemen förstår användarna. Har mina rötter i musiken och kombinerar konstnärlighet med teknik.

Liknande artiklar

8 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Close