Du som är betygsansvarig, vill du manuellt söka igenom 6.500 betyg i betygskatalogerna manuellt eller vill du göra det med ett knapptryck? Du som är rektor, vill du dela ut en betygskatalog med endast betyg till lärarna att analysera i slutet på året? Eller vill du ge lärarna och skolledningen en färgkodad katalog, med meritvärden, statistik per ämne samt pojke / flicka som Skolverket, tillsammans med frånvaro och nationella prov? Också med typ ett knapptryck. Då har jag ett script till dig!
Jag har ju varit ansvarig för den administrativa delen av betyg på Årstaskolan i en herrans massa år. Det innebär i korthet att se till att lärarna kan sätta betyg på sina elever i Skolplattformen (Stockholm), skriva ut en analog preliminär betygskatalog som lärarna tittar igenom och gör sina ändringar i. Samtidigt så går jag igenom alla elevers betyg i betygskatalogen, cirka 6.500, för att se om det är några problem. Därefter kommunicera med lärarna, göra rättningar och till slut skriva ut en slutgiltig betygskatalog tillsammans med betygsdokumenten till eleverna. Därefter när staden har skickat betygen till Gymnasieintagningen, så ska jag stämma av att alla elevers betyg i årskurs 9 stämmer och till sist stå till svars när SCB hör av sig.
Problem 1 – det dataunderlag vi har
Det stora problemet är att betygskatalogen och betygen endast kommer i pdf-format. Det går alltså inte att göra mycket med dessa i form av analys. Jag vet inte hur många som sitter manuellt och räknar om betygen till dess värden för att få fram olika siffror, som till exempel vilka elever som ska få stipendier och liknande.
Snälla, alla ni som beslutar om, och köper in plattformar, tjänster och liknande. Vi i verksamheterna behöver kunna få ut det data vi stoppar in i systemen!
Problem 2 och 3 – Felsökning av betygskatalog och Analys av resultat
Felsökning
Att försöka hitta fel bland 6.500 betyg i ett gäng betygskataloger, för att se till att allt sker rättssäkert, är ingen lek. Framför allt så är det galet trist arbete. Efter alla dessa år så kan det handla om saker som att det saknas * asterisk som markerar slutbetyg, eller att det finns en * fast den inte ska vara där, att det saknas betyg, att det finns betyg i både ämnet svenska och svenska som andraspråk, extra kontroll av elever med anpassad studiegång och liknande.
Analys
Att bara analysera betyg och tro att betyg är lika med resultat är inte särskilt bra, då betyg inte riktigt är en bra indikator för resultat längre. Genom att åtminstone automatisera och få katalogen med medelvärden, uppdelat på kön och liknande (som Skolverket gör) är en början. Men tidsbesparingen genom automatiseringen ger ju oss möjligheten att lägga extra tid på att föra in ytterligare datapunkter, i form av nationella prov och frånvaro i samma katalog. Det finns givetvis mer data som vi kan lägga till, som Stanine, om eleven har tillgång till extra anpassningar, speciallärarhjälp med mera.
Om man som rektor ska analysera och fördela resurser inför kommande läsår vill man ju gärna sitta med så mycket data som det går. På liknande sätt kan det vara skönt som lärare i blivande årskurs 7 att ha både betyg och nationella prov-resultaten samlade på nuvarande årskurs 6:or som man ska ta emot, för att planera undervisningen.
En elevhälsa skulle kanske kunna hitta fler elever som riskerar att hamna mellan stolarna och dessutom titta på samband mellan frånvaro och resultat eller betyg.
Du kan ju givetvis kopiera och spara alla betygssammanställningar i ett excelark så att du kommer åt och kan följa en klass under flera år, vilket många efterfrågar.
Lösningen till dig och mig 🙂
Utifrån mina erfarenheter av att jobba med betyg kodade jag ihop ett script som dels gör en felsökning och skapar en excel-katalog där fel färgmarkeras. Den andra delen skapar en färgkodad analyskatalog (excel) när du är klar med felsökningen.
Om du jobbar i Stockholms stad, så kommer detta att funka för dig. Om du jobbar i en annan kommun, men också har en likadan betygskatalog bör det också fungera. Annars kan du ju trixa lite med koden, om du vill.
Scriptet är verifierat att det funkar på Windows. Då många sitter på PC och Windows vill jag att det ska fungera för så många av er som möjligt.
Så här gör du!
Om du inte sett filmen överst i inlägget, gör det först.
Du hittar kod och instruktioner på github.com/mickekring/betyg_statistik_och_kontroll
Om du vill veta hur du installerar Python och kör ett script på en windowsdator hittar du det på mickekring.se/sa-har-kor-du-ett-pythonscript-pa-din-windowsdator
Vad har jag vunnit på detta?
Gällande felsökning, så hör ju Sweco (på uppdrag av SCB) av sig till mig med alla fel som görs och måste fixas för att den officiella statistiken ska vara tillförlitlig. I våras hörde de inte av sig. Inga fel. Terminen innan var det två fel. Innan dessa i snitt runt 20.
Framförallt är det ju också ett förbannat tråkigt och tidsödande arbete som jag slipper göra i en övrigt rätt stressig tid.
Gällande analys så hoppas jag att det kommer hjälpa skolan framåt. Tyvärr kommer jag ju inte vara med på den resan.
tack
ser fantastiskt ut!
några saker som kan vara till hjälp för dem som försöker reproducera det:
– Python 3.9 fungerar, python 3.11 fungerade inte för mig
– du MÅSTE skapa mapparna ”betygskatalog_felsökning” och ”betygskatalog_statistik” först, annars får du massor av fel 🙂
bara mina 2C
Tackar!
Toppen att du testat 3.11. Jag har inte gett mig på v3.1x ännu, men ska kolla om jag kan uppdatera koden för det.
Jepp, viktigt att följa instruktionerna. 🙂 Jag kanske lägger till en FAQ i slutet på artikeln, då det varit några liknande fel för en del.
Ha det gott, Alexander!