Mickes IT i skolan | Tidslinje över höjdpunkter från 1999 – 2021 gällande digitalisering

Micke Kring
Micke Kring 220 visningar
11 minuters läsning

Så här på ålderns höst behövs lite inre avstämningar kring vad jag pysslat med typ de två senaste decennierna. Som en del av er känner till, så jobbar jag gärna datadrivet. Jag dokumenterar, samlar data och analyserar så jag kan dra lärdom av vad jag gjort så att jag helst slipper göra samma misstag två gånger.

I bilden (klicka för förstoring) ser ni en tidslinje över nyckelpunkter inom det jag gjort på Årstaskolan och privat – som jag ser som lite viktigare. Det kan vara små saker som betytt mycket. Ett antal sajter, appar, tjänster, events och annat som jag byggt och anordnat i samverkan med lärare och personal. De viktigaste är de som vi byggt för eleverna. Många av dessa finns inte längre.

De kommande veckorna tänkte jag ta en trip down memory lane. För er som jobbar på Årstaskolan kanske ni får en skön flashback. För er som inte jobbar på Årstaskolan, en inblick i skolans digitalisering. Givetvis finns det mycket som inte fick plats här, som alla besök världen över. En del saker kommer jag inte ihåg eller ännu inte hittat dokumentation kring. Men med start nu kommer jag gå år för år, med start 1999. 🙂 Jag kommer fylla på i denna inlägg, så välkommen tillbaka till detta inlägg lite då och då för att läsa det senaste.

(Del 4) 2001 | Mickes IT i skolan – EDU-nätet, e-post och hemsida

Vid den här tiden var it uppdelat på skolan. Administrativ personal som rektorer och liknande hade tillgång till e-post via staden, men inte lärare eller annat fotfolk som mig. Eftersom jag hade registrerat vår domän arstaskolan.net (det var mycket krångligare att få tillgång till en .se-adress på den tiden) så erbjöd jag e-post till de personal som ville ha. Det var frivilligt och kommunikation gick fortfarande först och främst via papper i personalens fack.
Skolans ”hemsida” flyttade in även in på arstaskolan.net.

Det stora detta år var att vår ISDN-koppling mot internet byttes ut mot EDU-nätet. Helt plötsligt hade vi 100 meggabitar rakt ut mot internet. Fiber. Allt gick ruskigt snabbt. Nätverksuttag sattes in i alla rum och salar. Och helt plötsligt fylldes datasalens datorer med mp3:or och liknande, där Limewire och andra fildelningsprogram kördes.

Vi körde fortfarande Novell som nätverksprogramvara och distribuerade program, inställningar och liknande via NAL-fönstret (bilden visar NAL-fönstret, fast lite senare). Novells Groupwise användes för e-post för administrativ personal.

Givetvis kunde man nås via ICQ på den här tiden. 🙂


(Del 3) 2000 | ITiS-projektet och en egen jobb-laptop för många

Publicerad: 16 nov 2021

2000 – Året då vi skulle gå under av Y2K-buggen bjöd på min 25-årsdag och även nedmontering av elevtelefonen på Årstaskolan. Telia monterade ned den på grund av olönsamhet. Mobiltelefoner började smyga sig in även hos eleverna.

Alla bilder tagna från Årstaskolans Veckonytt 2000

Det här var även tiden då vi skrev utförliga it-planer och framtidens lärande, e-learning, i form av cd-kurser kunde lånas på expeditionen. Här fanns kurser i Windows 98, Word, Excel, Access och Powerpoint.

Vi var även på skolan i startskottet att få fiber installerad. 100 meggabitt rakt ut mot internet, i det som kallades edu-nätet. En rätt stor skillnad mot den ISDN-lina vi haft tidigare.

Själv var jag överlycklig av att fler och fler saker gick sönder och behövde fixas, då det betydde att fler och fler använde datorerna sedan jag tagit över it-teknikandet på skolan. Det innebar också att jag gick upp i tid till 50% som it-tekniker.

Det stora här enligt mig, var att jag byggde Årstaskolans första webbsajt, men mer om det när det börjar utvecklas. Sidorna byggdes givetvis i Frontpage och eller Dreamweaver. Redan här hade vi ett tänk kring PUL, som det hette på den tiden innan det blev GDPR.

ITiS-projektet var också en stor nationell satsning under ett par år, där regeringen la in en 1,5 miljarder i potten, där arbetslag och liknande på skolor kunde ansöka om att få testa något it-mässigt i skolan i form av projekt. 
Jag kommer inte ihåg hur det hände, men jag blev utbildare i vår stadsdel inom ITiS. Det fina i kråksvängen (som lockade) var att deltagarna fick (låna) en egen latop eller stationär dator. Det här innebar att många fick sin första jobbdator här. 
Jag körde kurser för lärare i stadsdelen i områdena internet (och hur man söker på Altavista), Works (som var vanligare hos oss än Word), Pagemaker, Frontpage och Hyperstudio, ett verktyg för digital portfolio, vilket var hett då. Det var riktigt kul att hålla kurserna och gjorde att jag tidigt byggde ett nätverk i närområdet.

Nästa år dyker vi ned i Novell, som var standard i Stockholm som serverprogramvara, med dess NAL-fönster samt Groupwise för e-post.


(Del 2) Pre-1999 | Inte den första it-vågen

Publicerat: 13 nov 2021

Som ett litet inspel innan vi går vidare i historien så måste det tilläggas att jag inte började när it var något nytt i skolan. Det hade redan sköljt över skolans värld i några tidigare vågor.

När jag gick på högstadiet i Gävle runt slutet på 80-talet (på Nynässkolan), så hade vi Compis-datorer som vi körde geografi-program på och på gymnasiet (Vasaskolan) i början på 90-talet så skrev man givetvis sitt specialarbete på 386:or och 486:or i Works i datasalarna. Jag kommer ihåg när en av datorerna fick sin första CD-rom. Det var en stor händelse och vi stod ett gäng i häpnad över denna revolution.
Jag gjorde även mitt bands första demo-omslag för kassett på skolans datorer. Det var dock viktigt att köra MSAV i DOS för att kolla virus. Tack vare en klasskamrat som lärt mig att alltid köra backup på olika disketter så förlorade jag (till skillnad från andra) inte hela mitt specialarbete som jag skrev om Shakespeare.

Men… även innan dess så fanns ABC80-datorer och Commodore 64 ute i klassrummen i början på 80-talet. För ett par år sedan så fick jag komma och hämta upp ett gäng som annars skulle slängas på Medioteket här i Stockholm. Som gammal C64-ägare (har min kvar, men trasig) blev jag överlycklig över att de hörde av sig. Jag hämtade upp allt och körde hem på min pirra.
C64:an är kompletterad och finns fullt fungerande med bandstation på mitt kontor. Den har en inbränd stämpel att den tillhör Stockholms skolor 1983, som ni kan se i bilderna.

IT i skolan är inget nytt, men skillnaden nu är att alla och allt använder sig av och består av it. Tidigare satsningar i skolan var kanske lite för tidiga för att slå på bred front.
Glöm inte alla pionjärer därute som jobbade på olika datacenter och liknande ute i landet och såg vart det hela barkade. Ni är mina hjältar. Ni vet vilka ni är!

Okej, nu går vi vidare…


(Del 1) 1999 | En historielektion

Publicerat: 11 nov 2021

Så här långt efter så kan det vara så att min hjärna tar sig lite artistisk frihet. Nåväl, här kommer 1999.
Jag började min bana på Årstaskolan via ett bananskal som musikpedagog på Ungdomsgården (som låg i Årstaskolans lokaler). Jag tog hand om studion som vi hade där samt alla band som repade. Studion var både digital och analog så vi spelade även in med rullbandare.

Vi hade en liten datorsal med 6 datorer, en Novell-server samt ISDN-uppkoppling. StarCraft rullade morgon som kväll och det kan ha hänt att jag fick rycka ur strömmen för att få barnen att äta mellis. Vid den här tiden var mitt jobb mest ett jobb. Det var kul, men musiken var det jag levde för.
På skolan fanns en datorsal (eller ska jag säga datasal). 16 datorer, en Novell-server, dubbel ISDN-uppkoppling, men internet fungerade inte och allt var eftersatt. Kaxig som jag var (ung och dum) så sa jag till dåvarande rektor att det där kan jag fixa. Hade ingen aning om vad problemet var, men hittade en massa papper där det lustigt nog i ett brev från Telia stod att de bytt lösenord till internet. Typ samtidigt som internet slutat fungera i datorsalen. Hmmm. Ringde stadsdelsförvaltningens tekniker som hade satt upp det hela (och var tveksam till att det var lösenordet det var fel på) och frågade efter lösenordet till Zyxel-modemet. Lyckades telnet:a mig in i modemet med lösenordet ”pannkaka” och fixade internet.

Helt plötsligt var jag anställd som it-tekniker på 50%, som blev 75% och till sist 100%. Men det är ett år fram i tiden.
Pannkaka! (Lösen)Ordet som startade min karriär.

Nästa år blir 2000, med ITiS-projektet där många fick sina egna första jobb-laptops.
PS. Till historien får väl också tilläggas att skolorna styrdes av stadsdelsförvaltningarna i Stockholm och inte som nu, Utbildningsförvaltningen.

Dela den här artikeln
Följ:
Fixar och trixar med tekniska lösningar och mycket mer. Ser till att användarna förstår systemen och att systemen förstår användarna. Har mina rötter i musiken och kombinerar konstnärlighet med teknik.