Självklart ska vi ha nedstängda nät i skolan

Micke Kring
Micke Kring 4.2k visningar
2 minuters läsning

Vill vi skydda eleverna i fall det händer något i skolan eller vill vi skydda oss från repressalier i fall det händer något i kommunens nät? Jag har hamnat i en del diskussioner med mer eller mindre höga ledare där man diskuterar hur man bäst skyddar (låser ned) elever och skolan på nätet.

Görs detta på grund av att man vill skydda eleverna? Det är vad jag hör som argument för detta och att det ska vara spårbart i fall det händer något.
Men i samma fråga vittnar mängder av skolpersonal om problematiken av nedstängda nät och att man inte kan dra nytta av de tjänster och den information som finns på Internet. Att man inte kan nyttja modern teknik för ett modernt lärande.
Webbfilter, loggande, komplicerade lösningar för anslutning, inget användande av privat teknik mm. Allt sånt som jag ser dagligen användas framgångsrikt i klassrummen.

Min ståndpunkt är att vi ska öppna upp nätverken helt för skolan. Varför? För att det är meningslöst att lägga pengar på något meningslöst. Det är 2013 nu och jag estimerar att åtminstone en tredjedel av alla elever på skolan, i alla åldrar, har någon form av smartphone. Och de vet hur man delar sitt nät på sina lurar till sina kompisar. De flesta har fri surf.

Med andra ord har vi typ 200-300 vandrande accesspunkter på vår skola.

Så lägg pengarna på att fixa till tekniska lösningar som gör att detta funkar enkelt och smärtfritt. Se det som en demokratiseringsfråga.

Så, är vi intresserade av om det händer något i den faktiska skolan eller är vi mer oroliga i fall det händer något i kommunens nät? Och dessutom… vi har professionell, utbildad personal ute på skolorna, som tar hand om diverse konflikter, skolgårdsbaserat såväl som nätbaserat, oavsett nät.

Visa lite nätkärlek nu och släpp fångarna loss! 🙂

Dela den här artikeln
Följ:
Fixar och trixar med tekniska lösningar och mycket mer. Ser till att användarna förstår systemen och att systemen förstår användarna. Har mina rötter i musiken och kombinerar konstnärlighet med teknik.