SETT2016 | In i det sista – Del 4

Micke Kring
Micke Kring 680 visningar
6 minuters läsning

Nu börjar det verkligen närma sig på riktigt. Det är lördag idag och jag monterar det sista i Wirecast, som är programvaran jag använder för att livesända. Det mesta är klart, det mesta är packat och nu är det bara för mig att börja ställa om mig och förbereda mig mentalt för den kommande veckan.

Det känns lite som om jobbet är klart nu, eftersom vi jobbat så intensivt de sista veckorna med att få ihop allt. Men det är ju faktiskt nästa vecka det blir upp till bevis. Och det är ju rätt mycket som kan gå snett. Som vanligt. Däri ligger ju lite av tjusningen. Att vara på alerten hela tiden, hitta nya lösningar på problem som uppstår i stunden. Men att tillsammans ro det i land. Ingen som ger upp, en för alla… ja, ni vet.

Wirecast – sändning

Onsdagens sändning - alla komponenter i lager
Onsdagens sändning – alla komponenter i lager

Monteringen och bygget av projektet i Wirecast är ju det sista jag gör i förberedandet av produktionen. Programmet är egentligen en livemixer för olika livevideo- och ljudkällor blandat med grafiska element. Så när ni ser mig vid datorn ute på mässan, så sitter jag där och mixar mellan de två kamerorna samt namnskyltar (lower thirds), introfilmer, outrofilmer, tablåer med mera som jag skapat tidigare i en mix av program som exempelvis Photoshop, After Effects, Apple Motion och Final Cut Pro.

Förhoppningsvis kommer vi även att testa att sända allt via Facebook Live också, men problemet är att Facebook har en time limit på 90 min sändning. Vår sändning kommer väl landa på ca 7 timmar. Men vi får se hur vi löser det. Eller om vi gör något annat av det.

Sista köttmöte

Som jag berättat tidigare så ses vi inte tillsammans så ofta, då vi av tids- och effektivitetsskäl håller kommunikation till den digitala sfären. Men jag kallade in till ett frivilligt (alla möten bör vara frivilliga) möte i torsdags på lokal för att just ventilera kring eventuella oklarheter. Två saker som avhandlades var fröpåsar och att det kom upp att vissa inte hade biljetter. Så ni förstår att det ligger en hel del i detaljerna. 🙂 I övrigt hade alla koll på läget, så gott det gått och vi skålade för kommande dagar.

Samarbetet med Lärarförbundet

Tidigare har jag också berättat att vi använder oss av Slack och Trello som kommunikationsmedel mellan alla oss inblandade på Årstaskolan och Lärarförbundet.
Jag måste säga att det har funkat tipp topp och mina projektkollegor på Lärarförbundet är grymma. Återigen så är det viktigaste för mig att de jag jobbar med är folk som får saker att hända. Det är då jag kan slappna av eftersom jag vet att saker händer och att folk tar sitt ansvar. Att diskutera meningslösa saker i cirklar för att slippa jobba och oförmåga att besluta saker är det värsta jag vet och av det finns inte ett uns från dessa människor. Fullblodsproffs. Vi får dunka lite rygg när vi ses. 😉

Riggning på måndag

På måndag blir det till att åka till jobbet, se till att allt är packat för att sedan beställa en stortaxi ut till Kista. Vi kommer försöka åka ut runt 12. Sen blir det riggning, sound check och meck i största allmänhet. Förmodligen kommer en liten film från det.

AW på tisdag

En sista blänkare är att vi vill träffa så många av er som möjligt. Eftersom vi inte kommer ha tid till att umgås på själva mässan, så hoppas vi att ni har lust att haka på en liten AW på Victoria Tower (hotellet som ligger precis brevid) kl 17 på tisdagen. Direkt in till vänster. Ja, just där kommer vi sitta.

Planeringen fram till nu

Lite kortfattat så är vi nu inne på den sista delen av vår plan och nedan kan ni se på ett hum vad vi gjort. Givetvis går mycket av detta hand-i-hand med varandra, men det ger en liten bild av vad genomförandet av ett event som detta innebär.

1 Spåna vad vi vill göra > 2 Sätta format > 3 Ringa in teman > 4 Ringa in intressanta gäster > 5 Revidera teman och gäster > 6 Beslut kring format, tema och gäster > 7 Bjuda in gäster > 8 Lägga scheman > 9 Samla in info och bild från inblandade > 10 Skapa grafik för PR sociala medier > 11 Påbörja sociala medier > 12 Uppdatera webb samt app > 13 Skapa video, ljud och grafik för alla format till sändning > 14 Sätta sändningen > 15 Genomföra eventet

Vi ses på tisdag, antingen på plats eller via webben! tanktanken.se/sett eller via appen eller Lärarkanalen.

Hela serien – SETT2016

Del 1 | Nu kör vi igen
Del 2 | En lång dag och kommunikation
Del 3 | Både digitalt och analogt jobb
Del 4 | In i det sista
Del 5 | Kaos som vanligt
Del 6 | Tack och bock

Dela den här artikeln
Följ:
Fixar och trixar med tekniska lösningar och mycket mer. Ser till att användarna förstår systemen och att systemen förstår användarna. Har mina rötter i musiken och kombinerar konstnärlighet med teknik.