Sätt upp din egen social media planner4 minuters läsning

Om du, precis som jag, har hand om en hel del sociala media-konton och känner att du skulle vilja ha lite bättre översikt över dessa och dessutom kunna planera upp postandet av inlägg, kanske detta är något för dig. Förmodligen har du redan kollat upp de olika alternativ som bjuds, men kanske backat på grund av prislappen (om du nu inte har detta som ditt yrke). Därför tänkte jag tipsa om Midrub som jag satt upp på min server.

I skrivande stund har jag hand om 10 facebooksidor, 4 facebookgrupper, 10 twitterkonton och dessutom mina privata kanaler. Kombinera det med hur lite tid jag kan prioritera att lägga på just sociala medier, så har du en dålig kombo. Inlägg kommer sporadiskt och dåligt samvete finns där hela tiden.

Det jag har gjort är att schemalägga mig själv (ja, jag schemalägger varje minut av mitt arbete) en till två timmar varje vecka då jag bara jobbar med kommunikation och inlägg samt planerar in dessa i de olika kanalerna – så att det finns en grund. För att göra detta har jag alltså behövt en tjänst som gör det enkelt för mig att skriva inläggen och att kunna välja vilka kanaler dessa går ut i vid satta tidpunkter. One tjänst to rule them all, så att säga.

Fram tills nu har jag testat både Post Planner och Buffer, som jag tyckt funkat bra. Dock är jag inte helt med på att betala mellan $25 – $99 per månad för detta (beroende på hur många konton och användare du behöver). För mig är det inte värt det. Därför blev jag nyfiken när jag surfade runt på Codecanyon och hittade Midrub.

Så vad är detta? Till skillnad från webbtjänsterna jag nämnde tidigare är detta ett script, en programvara som du själv får installera på din webserver – din egen webbtjänst. Det fina i det hela är att det är en engångssumma på $34. Midrub är dessutom förberett så att du kan sälja abonnemang om du nu skulle vilja det.
Jag köpte en domän som jag satte upp detta på tillsammans med ett SSL-certifikat, så summan hamnade väl till sist på ca 400 sek.
Installationen gick på ett kick och sådär en 5 minuter senare är det bara att dra igång och fixa API:er till de tjänster du vill använda. I mitt fall har jag kopplat på Facebook, Twitter och LinkedIn än så länge. Men du kan också posta till andra tjänster som Blogger, WordPress, Flickr, Google+, Vimeo, Youtube, Pinterest, Reddit, Tumblr med flera, men även email marketing (all e-post går via Mandrill för mig).

Så… då var det dags att visa er hur det funkar.

Nätverk

Det första jag gjorde var att sätta upp en egen användare (inte som admin) och kopplade ett gäng av mina konton. Det är inte svårare än att klicka på ”Manage Accounts” och helt enkelt logga in på och godkänna respektive tjänst.

RSS

Det andra jag gjorde var att lägga till några RSS:er från sajter som jag driver, så jag kan autoposta (det väljer du själv – du kan även posta manuellt) nya inlägg till de valda sociala medierna.
Givetvis kan du lägga in RSS-flöden från annat du ofta postar från eller följer.

Posta manuellt – planera

Det vanligaste alternativet som jag använder är givetvis ”Posts”. På högersidan ser ni de senaste inläggen samt kommande som är gulmarkerade som ”scheduled”. Givetvis kan jag återposta dessa inlägg och söka bland alla inlägg.

Annars är det inte svårare än att skriva något, lägga till bild, video eller länk samt välja vilka kanaler du vill lägga ut det på och därefter antingen posta direkt eller schemalägga.

Monitor

Efteråt kan du givetvis gå in och kolla likes och kommentarer samt svara på dessa direkt under Tools.

Sammanfattning

Efter ett par dagars körning funkar det alldeles utmärkt för min del. Det är dessa funktioner som jag är ute efter och behöver – och det levereras. De större tjänsterna har fler funktioner, men kommer då med en helt annan prislapp. Så behöver ni en tjänst liknande denna, testa den vettja.

Har ni bättre alternativ eller förslag, lämna gärna en kommentar.