Klassbloggstips | Del 2 – text och innehåll

Total
0
Delningar

I detta avsnitt ska vi titta på hur vi disponerar vårt innehåll och hur vi kan, med några extra minuters omvård, engagera våra läsare. Men också göra texten mer läsbar och inbjudande.

Det en klassblogg redan har från start är en publik. Föräldrar, släkt, vänner och elever kommer att följa er under flera år, troget genom regn och solsken redan innan ni ens skrivit ett ord . Det är lite unikt, där de flesta får kämpa sig till en läsarskara och dessutom får kämpa för att få behålla den. Det är också något som vi ska vårda.

En undran som jag ofta får gällande klassbloggandet är varför ingen eller få kommenterar inläggen. Det kan givetvis bero på många olika saker, men oftast när vi går igenom texten kan frågan ställas tillbaka – vad är det som de ska kommentera? Vi tar det klassiska veckobrevet som ett exempel i denna artikel. Något som en del älskar att skriva och en del inte så mycket älskar att skriva. Men genom att lägga några minuter extra på det, mer än så behövs inte, kan vi höja kvalitén och kanske också få en kommentar eller tre på köpet.

Använd dessa exempel som just exempel och ta det som inspiration och tips på hur du kan se på dina egna veckobrev. Det finns egentligen inget absolut rätt.
Många av er känner dessutom till det jag kommer att ta upp, då det är sådant ni lär barnen. Och med handen på hjärtat kanske det blir lite “skomakarens barn…” ibland, när det kommer till våra egna texter. 😉

Exempel 1

I exempel 1 vill jag visa på hur ett veckobrev kan se ut och ser ut på många ställen. Vi låtsas att jag är mentorn och att jag ska skriva ett veckobrev till min klassblogg. Jag har några saker jag vill förmedla och så här ser det ut när jag publicerat det.Exempel 1

Såg ni vad jag ville förmedla? Vad var viktigt? Känns det lättläst? Läste ni ens hela? Hade jag en bra rubrik? Blev ni sugna på att läsa det? Fanns det någon uppmaning till kommentar? Okej, vi tar och bryter upp det hela i exempel 2.

Exempel 2

1. Allt börjar med en tydlig rubrik. Vi ska kunna förstå vad inlägget kommer att handla om, men den ska också locka oss till att vilja läsa det. Tänk kvällstidningsrubriker och clickbait. Vad tror ni deras (något sensationella) rubriker är till för?
I mitt fall tycker jag att det viktigaste jag vill förmedla är läsförståelse och vårtecken.

2. Därefter fokuserar jag på en ingress. Här försöker jag göra en kort sammanfattning av vad inlägget kommer handla om som ska locka mina läsare till att läsa vidare. Vi plockar återigen fram vad vi vill lyfta upp som viktigt. Ingressen kör jag dessutom i fet stil.

3. Se över texten och bryt upp den, så att det blir lite luft mellan styckena. Kör vissa viktiga ord i fetstil om det behövs. Använd er av underrubriker och lägg allt det bästa och viktigaste längst upp i inlägget.

4. Miniuppdrag. I det första exemplet berättade jag att vi skulle titta på vårtecken och att det vore roligt om någon kom med lite förslag på sådana. Det hoppar vi över och skapar istället ett miniuppdrag som jag ger till alla. Ett uppdrag som också alla kan lösa, hela familjen tillsammans. De ord de kommer på ska postas på bloggen.

5. Nästa veckas aktiviteter flyttar jag ned och lägger sist (till skillnad från exempel 1) under sin egna underkategori. Detta är ett rätt lång veckobrev och jag vill inte att föräldrarna bara ska skumma igenom vad som händer nästa vecka för att sluta läsa där.

6. Spara inlägget som utkast och förhandsgranska. När allt nu känns bra så läser vi vad vi skrivit genom att förhandsgranska inlägget. Det är här och nu ni kommer att hitta stavfel och konstig meningsbyggnad. Många fler än om ni bara läser igenom det direkt i redigeringsfönstret.

Då tittar vi på exempel 2 publicerat och klar.

Exempel 2

Tycker ni att det ser bättre eller sämre ut? Känns det mer lättläst? Luftigare? Blir ni mer sugna på att läsa? Tror ni att vi kommer få fler kommentarer?

Exempel 3

Nu när vi börjar känna oss nöjda kanske vi ändå känner att det är lite långt. Eller kan vi göra på något annat sätt? I detta exempel tänker jag dela upp veckobrevet i två olika inlägg.

Eftersom jag vet att det finns två riktigt tunga informationskort som föräldrar vill veta – matsedeln samt om det händer något speciellt nästa vecka som de måste förbereda (simning = simkläder mm) vill jag flytta ut den informationen till ett eget inlägg för att den andra informationen inte bara skummas igenom och glöms.
Därför skapar jag nu en ny kategori och inläggspunkt på vår blogg som jag kallar veckans dagar [A] där bara den typen av information finns. Resten av veckobrevet lyfter jag ut och skapar ett nytt inlägg av med en ännu smaskigare rubrik [B]. Jag kallar det inte ens för veckobrev.

Vi tittar på det. Först har vi vårt miniuppdrag. Nu har jag dessutom lagt in en fin bild som också hjälper till att göra inlägget lite mer attraktivt.

[B] Miniuppdrag

Exempel 3

[A] Veckans dagarExempel 4

Fler tips

I och med den senaste versionen av WordPress har det blivit ännu lättare att formattera text. Titta ca 30 sekunder in i filmen för fina tips.


Hela bloggserien

[vc_button button_color=”color-161423″ radius=”btn-round” border_animation=”btn-ripple-out” link=”https://mickekring.se/klassbloggstips-del-1-distribution/||” icon=”fa fa-play”]Läs del 1 – Distribution[/vc_button] [vc_button button_color=”color-161423″ radius=”btn-round” border_animation=”btn-ripple-out” link=”https://mickekring.se/klassbloggstips-del-2-text-och-innehall/||” icon=”fa fa-play”]Läs del 2 – Text och Innehåll[/vc_button]
3 kommentarer
Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också gillar

Kursportalen – hur du bygger en egen

Jag börjar få en del mejl kring hur Kursportalen är byggd och vad den består av. För er som inte känner till Kursportalen, så är det Årstaskolans interna kanal för professionell…