Klassbloggstips | Del 1 – distribution

Micke Kring
Micke Kring 867 visningar
9 minuters läsning

I denna lilla tipsartikelserie tänkte jag dela med mig av de erfarenheter jag har av bloggar i skolan, främst utifrån arbetet med detta på Årstaskolan.
Att jobba med publicering, skapa transparens i verksamheten och få till en dialog om det som händer i klassen är ju toppen, men kräver också lite jobb. Men det kan också underlätta en hel del. Och i denna första del tänkte jag skriva lite om en av dessa saker – distributionen.

Ett in – Flera ut

För att jag själv ska hinna allt som jag vill hinna jobbar jag konstant med att effektivisera och automatisera allt som går, så att jag kan fokusera på det jag tycker är viktigt. Allt enligt det urgamla talesättet ”ask not what you can do for your computer, ask what your computer can do for you”.

ask not what you can do for your computer, ask what your computer can do for you

Här kan vi göra en hel del med våra bloggar. Vi tar det gamla klassiska veckobrevet som exempel. Med hjälp av bloggen så är tanken att du publicerar ditt veckobrev. Klart. Ett in. Därefter kan dina läsare – föräldrar, släktingar, elever med flera – ta del av denna information på flera sätt. Flera ut. Till exempel genom att få brevet via e-post, RSS, Facebook, Twitter och givetvis genom att gå in på bloggen. Förutom detta kan dina läsare få brevet maskinöversatt till massvis av språk och även uppläst. Allt detta utan att du behöver göra något.

Nu är det dags att lotsa oss igenom lite olika tjänster för att få detta att hända.

Översikt

klassbloggstips-del1

Ni som känner mig vet att jag kör allt på WordPress. Årstaskolans bloggportal är inget undantag och byggd i WordPress som en multisite.

Förstasidan är en samlingssida där alla inlägg från hela nätverket visas och i menyn kan du leta dig fram till de individuella bloggarna.
Alla tips kommer att utgå från WordPress, men liknande lösningar finns säkerligen för andra publiceringsverktyg. Då kör vi!

RSS

RSS – eller really simple syndication som det står för – finns redan inbyggt och klart i WordPress.
”RSS är en teknik som möjliggör att användare kan prenumerera på webbflöden, det vill säga att omedelbart bli underrättad när något nytt publicerats på webben” – saxat från Wikipedia.

Genom att använda exempelvis en app eller program kan du som läsare prenumerera på alla möjliga former av webbsajter och samla allt detta.
Nedan ser ni appen Reeder som jag har på min mobil och padda. Här har jag prenumererat på nyheter från BuzzFeed och tre bloggar från Årstaskolan. Så fort något nytt kommer får jag en pushnotis och kan läsa detta. Jag slipper alltså att gå in på dessa sidor för att se om något nytt har kommit.

klassbloggstips-del1-feedAdressen till ditt RSS-flöde i WordPress får du genom att lägga till /feed efter din URL.

Exempel: Bloggen om datalogiskt tänkande som har adressen site.arstaskolan.se/datalogiskttankande har RSS-feed-adressen site.arstaskolan.se/datalogiskttankande/feed

Gör: Skapa en länk till ditt RSS-flöde och lägg i en textwidget om inte ditt tema har stöd för att visa upp detta. Den här ikonen står för RSS och om du lägger in ikonen vid din widget gör du det lite tydligare för dina besökare.

Prenumerera via e-post

En av de mest populära tjänsterna på Årstaskolans bloggnätverk är att få nya inlägg till sin e-post via prenumeration. I skrivande stund har vi ca 1.300 prenumeranter på skolans bloggar och det skickas ut ca 12.000 melj per månad till dessa.

Det finns en uppsjö av tjänster till WordPress för att möjliggöra prenumeration på era inlägg och jag tänkte tipsa om två av dessa, JetPack och MailChimp. Bägge är gratis (MailChimp upp till en viss nivå), men JetPack är mycket lättare att komma igång med.

Jetpack

JetPack är egentligen ett plugin till WordPress – skapat av Automattic – som innehåller massor av tjänster. En av dessa är ”prenumerationer”. Det enda du behöver göra är att aktivera den funktionen efter att du installerat pluginet och lägga till widgeten på din sajt så är det klart.
Ett mejl skickas ut till dina prenumeranter så snart du publicerat ett inlägg.
På minuskontot ligger att du inte har någon påverkan på tjänsten. Du kan inte manuellt lägga till eller ta bort prenumeranter.

MailChimp

MailChimp är en av de största tjänsterna för att skicka nyhetsbrev. En uppsjö av plugins finns till WordPress så du kan knyta ihop bägge tjänsterna. Det är mer jobb, men du kan skapa egna mallar för hur ditt nyhetsbrev ska se ut, lägga till och ta bort användare samt se statistik över öppade brev med mera.
Förutom detta har jag även satt att mejlen till prenumeranterna ska skickas ut kl 17.00 varje dag – då jag tänker att många är på väg hem från jobb – för att få maximal spridning. Det som skickas ut är också ett utdrag av inlägget, så att vi kan få tillbaka prenumeranterna in på vår sajt igen, för att inte missa möjligheten till kommentarer.

Facebook, Twitter

Med JetPack (men även andra plugins) kan du även sätta så att dina inlägg publiceras på exempelvis en facebooksida eller på Twitter. När du installerat pluginet JetPack så kan du aktivera denna funktion och koppla ihop tjänsterna.

Tidsinställa inlägg

En enkel funktion som många missar är att du även kan tidsinställa dina inlägg i WordPress. Exempelvis så skulle du kunna lägga in lektionsplaneringar för ett par veckor fram i separata inlägg, som du själv väljer när dessa ska publiceras.
Så om du har en timme över och redan jobbar med lektionsplaneringarna, se till att lägga upp allt på samma gång. Sedan publiceras inläggen automatiskt vid den tidpunkt du angett.

Google Translate

För att ytterligare tillgängligöra den information du vill få ut, kan du använda dig av översättningstjänster som exempelvis Google Translate. Själv använder vi pluginet ”Google Language Translator” som finns att ladda ned gratis från wordpress.org.

Som ni ser i den översta bilden från bloggnätverket finns en widget på högersidan, där läsaren med hjälp av något knapptryck kan få texten översatt till ett gäng språk.

Maskinöversättningar är inte perfekta på något sätt och vis, men det är en uppskattad funktion på våra bloggar.

Uppläsning av text

Det finns också webbtjänster för uppläsning av ditt innehåll, där du får en liten playknapp vid ditt inlägg. Eftersom många enheter idag har någon form av textuppläsning har jag inte jagat runt så mycket efter denna typ av tjänst, som också kan kosta en hel del. Har ni tips, tipsa gärna i kommentarsfältet.

Nästa del – text

I nästa del kommer vi titta lite på hur vi skriver lättlästa inlägg och hur vi kan tänka kring den information vi distribuerar.

Hela bloggserien

Läs del 1 – Distribution

Läs del 2 – Text och Innehåll

Dela den här artikeln
Följ:
Fixar och trixar med tekniska lösningar och mycket mer. Ser till att användarna förstår systemen och att systemen förstår användarna. Har mina rötter i musiken och kombinerar konstnärlighet med teknik.