I förra veckan hade jag äran att medverka i podden Digitalsamtal – som drivs av Anders Thoresson – på temat ”skolans digitalisering”. Avsnittet släpptes igår, så vill ni lyssna är det bara att göra det. Se till att prenumerera på podden också, om du inte redan gör det!
Samtidigt vill jag passa på att tacka för den input som kommit från er efter detta!
Om avsnittet – utdrag från Digitalsamtal
Vad betyder egentligen “digitalisering”? Den frågan har Digitalsamtal sökt ett svar på tidigare. Den här veckan är det dags igen, men med en precisering: Vad är egentligen “skolans digitalisering”?
Den som får leverera sitt svar på frågan är Micke Kring, IT-pedagog på Årstaskolan i Stockholm. Han tycker bland annat att digitalisering som innehåll i undervisningen är något som diskuteras alldeles för mycket, att “skolans digitalisering” har kommit att handla om framför allt andra frågor – vilket gör att elevperspektivet många gånger tappas bort.
Men samtalet handlar också om hur det går att digitalisera – det vill säga förändra något med hjälp av digitala verktyg – med relativt små medel. Genom att utnyttja “byggklossar” som finns gratis på nätet, kostar några hundralappar eller i form av hårdvara som ligger utrangerad går det att skapa stor verksamhetsnytta.