Framtidens lärande i en digital värld – Peter Parnes

Micke Kring
Micke Kring 943 visningar
2 minuters läsning
Slide nummer 50 - Peter Parnes

Idag hade jag nöjet att besöka en helt nätbaserad konferens, ”Fokus på framtidens lärare i nationell konferens – NGL2019”, anordnad av Högskolan Dalarna. Förutom att den här typen av upplägg passar mig som handen i handsken, så såg jag framförallt fram emot att se Peter Parnes föreläsa, vilket jag inte gjort tidigare. Och jag blev inte besviken.

Först och främst skulle jag vilja tacka arrangörerna för ett väl genomfört arrangemang. Med intressanta gäster och ett spännande program så tycker jag att det var på tok för få deltagare i proportion till innehållet. Speciellt med tanke på att du inte ens hade behövt rest dig ens ur sängen för att vara med. Eller behöva betalat en endaste krona. Med möjligheter att sitta bekvämt, ta en kaffe när du vill och helt enkelt göra något annat, när något inte intresserar dig.
Men det kanske är annat som även lockar när man får ÅKA på konferens. 😉

Peter Parnes – Framtidens lärande i en digital värld

Jag tänkte hålla mig kort i denna text och låta Peters föreläsning (som jag lite fräckt ”råkade” rippa) tala för sig självt.

Det är först och främst extremt befriande att höra personer tala om digitalisering som på riktigt kan  och förstår teknik och digitalisering. Alltså på riktigt. Peter är en av få – i min bok – som dessutom kan göra det i sammanhanget ’skola och utbildning’.
I föreläsningen pratar Peter bland annat om formellt och informellt lärande, livslångt lärande, utmaningar med lärande i Sverige, AI och lärande, VR, makerspace, dataspelsteknik, Khan Academy och mycket mer.

Vill du få en känsla för vad digitalisering i skolan kan vara, förutom en massa digitala enheter som i praktiken mest är dyra skrivmaskiner, ge den här föreläsningen lite drygt 45 minuter.

Länk till konferensen : https://www.du.se/ngl2019

Länk till Peter Parnes blogg : http://www.peterparnes.com/blog

Dela den här artikeln
Följ:
Fixar och trixar med tekniska lösningar och mycket mer. Ser till att användarna förstår systemen och att systemen förstår användarna. Har mina rötter i musiken och kombinerar konstnärlighet med teknik.