Jag tänkte fortsätta detta med att besvara den korrespondens jag får via nätet (som det uteslutande är) via min sajt.
Anledningen är fortfarande den att jag vill leva som jag lär, det vill säga att jag tror på transparens och att fler kan dra nytta av det som jag skriver, runt och kring mitt yrke.
Frågor denna gång rör bl a Bibblis, datorstrul och tillåtelse att skapa webbsajter / bloggar.
Då kickar vi igång frågestunden. Jag håller den frågande parten anonym.
FRÅGA – Som jag förstår det så fungerar du som både IT-pedagog och tekniskt ansvarig på Årstaskolan på 100%? Sitter med en diskussion i vår verksamheter om just det tekniska. Vi lägger ner sjukt mycket pengar på lokala IT-tekniker, typ vaktmästare. Skulle gärna vilja nyttja dessa stålar till att rusta skolorna med IT-pedagoger istället. Hur mycket datorstrul har ni på Årstaskolan? Hamnar de hos dig?
SVAR – Jag jobbar 100% som IT-pedagog (inte tekniskt ansvarig). Vad som egentligen ingår i en sådan tjänst diffar nog lika mycket som det finns antalet IT-pedagoger. Vi i Stockholms stad har all vår IT outsourcad till Volvo IT. Med andra ord har man alltså tagit beslutet att kasta ut all in-house teknisk kompentens. Det gäller alltså också skolorna. Hur det funkar går jag inte in på här, men vi kan väl säga att vi inte är helt nöjda, men försöker jobba på det så bäst det går.
Undantaget är iPads. Vi hyr fortfarande dessa från Volvo IT, men managerar och administrerar dessa själva. Och det tar jag hand om. Och nej, dessa är det inget strul med över huvud taget. Lätta att administrera och de bara tuffar på. Våra datorer däremot… Men det har jag inget med att göra.
Om ni skulle vilja ta in IT-pedagoger, se till att dessa har den kompetensen till det som ni vill att de ska utföra. Jag är själv t ex inte utbildad lärare, utan kommer från en IT-bakgrund med ett starkt intresse för pedagogik. Jag läser en massa om pedagogik, men min styrka ligger främst på den tekniska sidan mot webben. Tillsammans med pedagogerna, vars styrka är pedagogiken, skapar vi tjänster och utformar lösningar som är anpassade för vår verksamhet.
FRÅGA – Fick svar på min fråga att ni fasar ut datorer till förmån för iPads via Twitter. Gäller det även högstadiet? Det är ju nästan uteslutande låg- och mellan som ni exemplifierar med när ni visar och pratar. Vad händer på högstadiet? Har ni kvar datorer där eller kommer ni gå över till iPads där också?
SVAR – Vi hade förmånen att genom ett projekt i Stockholm stad få 360 iPads. En större mängd av dessa var tänkt att gå till de lägre åldrarna i och med att vi även ville jobba med ASL (att skriva sig till läsning). Dock insåg vi hur bra verktyget var och ville utvärdera detta i alla åldrar. Personalen fick ansöka om egna projekt inom skolan för att arbeta med dessa och de flesta ansökningar kom från F-6. Nu har vi även investerat i ytterligare ett gäng iPads för att utöka och vi går ju mot någon form av en-till-en-lösning.
De elevdatorer vi har idag är (förutom en datorsal) laptops till EIBASS-elever. Dock fungerar dessa så dåligt att vi kommer försöka fasa ut alla datorer till förmån för iPads. Men det finns ju även något som heter ekonomi, så det kommer ta ett tag. 🙂 Men högstadiet är på gång!
Dessutom kommer ju våra yngre elever upp i åldrarna med ett sätt att arbeta som skiljer sig rätt radikalt från det Björklundska sättet.
FRÅGA – Sedan Bibblis, fantastisk produktion och tanke! Grymt! Är det du som har byggt den i Joomla? Har själv gjort ett par siter i Joomla men det var ett tag sedan. Har du byggt mallen själv? Skulle vilja ha motsvarande funktion på kommunal nivå här, men vet inte om det är möjligt. Är det du som lägger upp allting (gatekeeper) eller gör användarna det själva.
SVAR – Tack, tack! Ja, jag har byggt den i Joomla. Längst ned i denna artikel har du en länk till ett inlägg jag skrev, om hur jag byggt Bibblis.
Alla elever mailar mig böckerna och jag lägger upp dem. Än så länge…
FRÅGA – Vad säger Stockholms stad när ni bygger egna grejer? Grafisk profil mm? Eller har ni fått fria händer?
SVAR – Vi har ett bra samarbete med Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad och de har inte på något sätt försökt att stoppa oss. Tvärtom, tror jag och hoppas jag att de är lite stolta över oss.
Dock vet jag inte hur tongångarna går högre upp. Det man kan ifrågasätta är egentligen hur stor påverkan kommuner (och framförallt kommunernas IT-avdelningar) kan ha på de läromedel vi använder. Även om tekniken är webb, så är dessa webbplatser läromedel.
När jag pratar med kollegor runt om i landet hör jag mardrömshistorier kring strypningen av utveckling av egna läromedel i form av egna bloggar och webbsajter.
Om det finns några frågor kring detta hoppas jag på att ni vill ta detta i kommentarsfältet. Tack och bock för idag!