Att driva ett bloggnätverk med 8.000 skolbloggar och 11.000 användare

Micke Kring
Micke Kring 1k visningar
6 minuters läsning
av Micke Kring

Behovet av enkla webbplatser och bloggar är fortfarande stort inom skolan. Att på ett enkelt sätt kunna låta elever få jobba med webbpublicering i form av klassbloggar, bokbloggar, specialarbeten och annat – är tyvärr ingen lätt sak att lösa för många lärare. Än mindre lätt nu i och med GDPR. Mitt tips efter att ha drivit ett bloggnätverk innehållandes nästan 8.000 skolbloggar med 11.000 användare, är att skolan eller kommunen sätter upp en egen bloggtjänst. Det behövdes 2013 – och det behövs fortfarande.

Efter en tweet jag såg idag (från Marie), så tipsade jag henne om att en wordpressinstallation på exempelvis kommunens egna webbservrar både är en väldigt kostnadseffektiv och lättdriftad historia. Så länge man inte lägger ut det på någon webbyrå. 😉 I och med detta får ni också möjligheten till att på minuten sätta upp bloggar och enkla webbplatser. Det viktiga att komma ihåg här är också att det handlar om pedagogiskt arbete. Så lägg ribban för säkerhet där också.

Jag lovade och att skriva några rader om detta. Så här kommer det.

1. Historia | moobis.se | 23 april 2013 – 1 januari 2018

Den 23 april 2013 så drog jag och Martin (min mLabs-kollega) igång Moobis. En bloggtjänst för skolor, med ett fåtal färdiga (och egenbyggda) teman, förpopulerade kategorier och menyer. Helt enkelt för att snabbt kunna komma igång.
Vi startade tjänsten för att vi saknade ett bloggalternativ i skolans värld som var kostnadsfritt på riktigt. Alltså ingen gömd reklam eller liknande. Alternativen var få. Det var de stora nätverken med data som forslades utomlands och utan kontroll över vad som dök upp i form av reklam på sajterna. När vi startade upp tänkte vi försöka dra vårt strå till stacken. Andra tjänster vi hade skulle få bekosta denna.

Som mest hade vi runt 8.000 bloggar och nästan 11.000 användare. Det kostade oss runt 1.000 kr per månad i serverkostnad och jag skulle tippa att min tid att drifta och supporta det hela låg på runt en 30-60 minuter per månad. Givetvis hade jag redan byggt upp en supportsajt med instruktionsfilmer över de vanligast förekommande frågorna – och jag skapade nya så fort jag identifierade att en fråga skulle ställas av flera. Sedan är ju WordPress väldigt enkelt för användare att hantera, även för nybörjare.

I filmen nedan (från 18 mars 2013) kan ni se instruktionsfilmen för hur du skapade en blogg.

Vill du läsa mer, kan du även läsa ett inlägg jag skrev från 2013 när vi precis dragit igång.

Efter ungefär 4 år, när Webbstjärnan (från Internetstiftelsen i Sverige) nyöppnade sin nuvarande tjänst, kändes det som att vi kunde börja trappa ned Moobis. Vi hade ju även trott och hoppats på att skolor och kommuner själva skulle sätta upp liknande tjänster, men så hände inte. Och när även Webbstjärnan lade ned sin tjänst, så uppstod ett vakuum som ännu  inte fyllts.
Det här innebär att lärare runt om i Sverige är tillbaka och kör bloggar på de stora nätverken igen, eftersom deras skolor eller kommuner inte tillhandahåller detta för dem. Så se till att fixa detta nu!

2. Tekniken bakom

Här tänkte jag försöka (i den mån jag kommer ihåg) ge en superenkel överblick i hur Moobis var uppbyggd (2013). Det är ju i grunden en vanlig wordpressinstallation med multisite påslagen. Inget hokus-pokus. Den som har lite teknisk koll på WordPress borde inte ha några större problem med att sätta upp något liknande. Börja gärna här på https://wordpress.org/support/article/create-a-network/

Server: VPS – Ubuntu med nGinx, PHP, MySQL och APC-cache.

WordPress: WordPress med multisite aktiverat.

Plugins: Här namnger jag inte dessa plugin, då vissa förmodligen inte ens existerar, längre utan funktionerna. Och en del andra skulle jag idag inte använda, när det finns bättre GDPR-anpassade varianter av dem. Det här är grunderna i alla fall.

  • Antispam – kommentarsspam – vi hade även för bloggregistreringar
  • Extended mime types – Utöka filtyper för uppladdning, exempelvis epub för e-böcker
  • Content monitor – håller koll på och rapporterar oönskade ord och fraser
  • Statistik
  • Säkerhet
  • WP-admin CSS – ta bort onädigt lull-lull i adminpanelen för vanliga användare
  • Blog defaults – Sätter upp en mall för nystartade bloggar med inställningar
  • Blog templates – Så att du kan bygga färdiga mallar med allt från tema, kategorier, menyer med mera
  • Cache
  • Domain mapping – om man vill ha eget (externt) domännamn kopplat till sin blogg
  • User role editor – för att kunna skräddarsy rättigheter för användare

Teman: Vi körde WordPress standardteman och jag byggde child themes till dessa. Vi hade även ett 10-tal andra teman som vi testade innan att de verkade vara okej.
Här nedan ser ni (tyävrr i dålig upplösning) våra tre första teman.

Domännamn: Vi körde Moobis med subdomäner, dvs abc.moobis.se i stället för sub directory moobis.se/ abc.

Allt detta rullade med väldigt hög upptid och lite underhåll. Se bara till att bygga upp en supportsida med intruktionsfilmer och liknande, så löser användarna det mesta själva.

Frågor och svar

Skulle någon av er vara intresserad av att veta mer, är det som vanligt bara att höra av er. Lycka till!

Dela den här artikeln
Följ:
Fixar och trixar med tekniska lösningar och mycket mer. Ser till att användarna förstår systemen och att systemen förstår användarna. Har mina rötter i musiken och kombinerar konstnärlighet med teknik.