Arbetsanalys läsåret 17/18

Micke Kring
Micke Kring 668 visningar
5 minuters läsning
från Unsplash

Då var det återigen dags att summera arbetsåret så här sista dagen innan semester. Har jag lyckats åstadkomma något, eller är jag bara bortkastade skattepengar? Den sista frågan får nog någon annan än jag svara på. Men det korta svaret är att jag är rätt nöjd med året och att jag nått de mål jag satt upp för mig, givet den lilla tid jag haft.

Med en kommande (redan här) revidering av läroplan, digitaliseringsstrategi, GDPR, ny skolplattform (betyg, schema, databas mm), nytt it-avtal, it-samordnare (min kollega) som slutade mitt i terminen varav jag fick ta en del av det arbetet och en massa annat, så känner jag mig lugn och har lagt en bra grund till allt detta.
Nedan redovisas lite siffror av vad jag lagt min arbetstid på i procent.

Siffror 17/18 – topp 9

  • 17,56% (ca 7 tim/v) – Paddfix (ned från 26,5% HT17 till 8,64% VT18)
  • 17,48% (ca 7 tim/v) – Möten interna och externa / Besökare externa / Konferenser (ligger stabilt under året)
  • 12,68% (ca 5 tim/v) – Kursskapande / Utveckling / Makerspace (upp från 9,8% HT17 till 15,54% VT18)
  • 12,22% (ca 4,9 tim/v) – BER / Betyg / Skolwebb (hyfsat stabilt under året)
  • 11,97% (ca 4,8 tim/v) – Webb / Server (upp från 8% HT17 till 15,96% VT18)
  • 7,17% (ca 2,9 tim/v) – Helpdesk / Support (hyfsat stabilt under året)
  • 7,07% (ca 2,8 tim/v) – Egen fortbildning / professionell utveckling (upp från 2,8% HT17 till 15,54% VT18)
  • 4,6% (ca 1,8 tim/v) – Mediaproduktion (ligger hyfsat stabilt under året)
  • 1,59% (ca 0,6 tim/v) – Planering (ligger hyfsat stabilt under året)
  • Jag har även jobbat i snitt en timme för mycket varje vecka, vilket är ett bra snitt i min flexvärld.

Mina fokusområden 17/18 har varit att

  • Bygga möjlighet till professionell utveckling för personalen, där Kursportalen är igång med ca 1.500 kursdeltagare med kurser som täcker upp grunder i programmering för åk 0-9 men även annat
  • Dra igång Open Lab, som är en fysisk miljö med kurser eller bara nätverkande. Blev några tillfällen för lite, men tiden räckte tyvärr inte till.
  • Se till att få struktur i och hitta nya rutiner och arbetssätt för införda delar av Skolplattformen
  • Bygga (ja, för hand 🙂 ) ett makerspace och smyga igång den verksamheten
  • Effektivisera delar av verksamheten genom exempelvis införande av Helpdesk-system för admin/service
  • Lära mig Python och skapa kurser i det

Misslyckanden – att tänka på

Jag tycker inte jag misslyckats på något speciellt område, men det finns alltid en känsla av att ha velat kunna göra mer av allt. Tiden har helt enkelt inte räckt till, vilket faktiskt innebär att jag inte lyckats prioritera tillräckligt bra. Och det i sig är ett misslyckande. Tid finns alltid, men det går inte att göra allt. Jag kan fortfarande tycka att posten av möten/besök/konferenser är skrämmande hög, trots att jag tycker att jag jobbat hårt på att skära i det.
Till hösten ska jag nog göra ett pottsystem, där jag sätter ett antal slottar per vecka.

Spännande framtid 18/19

Då vi anställt en ny it-samordnare så har vi även passat på att renodla rollerna en hel del. Det innebär att it-samordnaren förenklat tar hand om all infrastruktur som hårdvara, projektorer, av-utrustning, nätverk mm och det i sin tur innebär att jag kan plocka bort några av de större posterna (även om jag får ta några nya) och fokusera mer på den faktiska it-pedagogbiten och utvecklingsarbetet. Att stödja personalen än mer. Att skapa fler kurser. Att bygga ut vår support. Att utveckla fler tjänster. Att skapa fler mötesplatser. Att helt enkelt kunna göra ett bra jobb. 🙂 Jag räknar lite lätt på att kunna tredubbla min output, så förhoppningsvis blir det en hel del mer saker gjorda nästa år. Vi får helt enkelt se om det håller! Men det känns sjukt kul och förväntansfullt.

Men först… semester! Trevlig sommar!

Dela den här artikeln
Följ:
Fixar och trixar med tekniska lösningar och mycket mer. Ser till att användarna förstår systemen och att systemen förstår användarna. Har mina rötter i musiken och kombinerar konstnärlighet med teknik.