Är vi alla redo för fjärrundervisning? Har vi allt på plats?

Micke Kring
Micke Kring 2.7k visningar
14 minuters läsning
Photo by Simon Migaj on Unsplash

Det finns risk för att personal och elever på skolor, delar av skolor eller stadier kan komma att behöva stanna hemma och det är senast nu som vi behöver se till att vi har verktyg för att kunna fortsätta undervisa eleverna. Inte bara de tekniska verktygen, utan framförallt en plan och metod för hur en lärare för exempelvis 6-åringar rent praktiskt håller fjärrundervisning till skillnad från lärare för 12-åringar eller uppåt.
Det viktiga här är också att vi utan prestige och ömma fötter verkligen tar oss en titt på om de plattformar och verktyg vi använder verkligen når 100% av alla elever (allt annat går bort). Har vi möjlighet till att dela dokument, köra videokonferenser eller möten, chatt med både ljud och bild som når alla – och vid problem – kan dessa tjänster nås via gästlänk? Kan all personal hantera detta? Kan alla elever hantera detta?

Det här inlägget kan komma att uppdateras. I så fall gör jag en notering om det här.
Uppdaterad: 13 mars 2020 – 08:45 – revision 6

Självklart så kommer problem att uppstå, som med allt som är nytt. Och det här är en situation som få av oss upplevt tidigare. Dessutom är jag ingen expert på fjärrundervisning. Jag är inte ens expert på undervisning. Men jag tänkte försöka ge lite tips på hur ni skulle kunna tänka kring detta, rent tekniskt. Och för att faktiskt kunna nå alla som vi måste kunna nå.

Nuläge – Tekniska förutsättningar – Halvbra läge

Enligt Lärarnas Tidnings artikel från den 5 mars 2020, så störs hälften av alla lektioner av teknikstrul. Det här är alltså i klassrummet. Med stöd från lärarna. Det handlar om allt från plattformar till kontohantering med lösenord. Många har heller inte tillgång till support, så med det i åtanke så är inte utgångsläget det bästa. Hur löser vi detta om eleverna förväntas sitta hemma? I min värld så måste vi skala bort allt som inte fungerar. Om inte, så åtminstone se till att det finns backup-verktyg att använda.

Behovslista IT – skala ned och uppfyll

Det vi först behöver göra är att se vad vi verkligen behöver för att kunna köra undervisning på distans. All annan IT bör prioriteras ned. Elevernas lärande är det viktiga. Här nedan listar jag det jag anser vara viktigast gällande tekniken.

  • Alla elever måste ha tillgång till internet. På pappret har de flesta det, men inte obegränsad surf för att kunna strömma videolektioner eller köra videokonferens hela eller delar av dagar.
  • Alla elever måste ha tillgång till eget digitalt verktyg. På pappret har de flesta det, men kanske inte en enhet som är deras egen att använda exklusivt. I viss mån kan det fungera med elevens mobiltelefon, om hen har en.
  • ”Digitala lektionssalar” måste fungera på alla enheter/operativsystem och trots att konton/lösenord inte fungerar. Om en elevs konto inte fungerar (händer ju lite titt som tätt med lösenord gällande elever) måste det gå att skicka exempelvis en gästlänk eller inbjudningskod till klassrummet. Dessa klassrum ska stödja flerpartsvideo, filuppladdningar, whiteboard, chatt och delning av skrivbord. Alternativen är en blandning av tjänster, men det blir lätt för avancerat för gemene lärare.
  • För att säkra tillgänglighet så bör vi tänka stora väletablerade plattformar som flertalet redan vet hur de fungerar, typ Skype, Microsoft Teams, Google Hangout, Slack, Facebook, Zoom, Youtube eller liknande i stället för lokala plattformar som inte funkar så bra – och dessutom har sämre support.
  • Om ni har lösenordspolicys som kräver byte av lösenord efter X dagar i era system, se till att hjälpa elever att byta lösenord snarast (och att komma ihåg dessa tillsammans med kontouppgifter) så att lösenorden inte går ut under en eventuell nedstängning av skolan. Det blir svårt att hjälpa elever att byta lösenord på distans om man inte kan verifiera att det är den faktiska eleven som behöver ett nytt lösenord.
  • Tänk på dubbla hängslen! Användningen av de verktyg ni väljer kommer att öka kraftigt i världen, så se till att ha flera alternativa verktyg.
  • Tillgänglighet till information måste vara öppen. Om en elev inte kommer åt kommunikation från sitt konto funkar det inte. Kör öppna, publika system som är åtkomliga utan lösenord för information (exempelvis wordpressbloggar). Det handlar om undervisning, inte stadshemligheter. Se även till att det går att autoöversätta text med exempelvis Google Translate, då föräldrar kommer behöva hjälpa till.
  • Lärare måste ha tillgång till digitala verktyg med bra möjligheter till media. I sin enklaste form en dator med webbkamera. I den bästa av världar ritverktyg (whiteboard), bra mikrofon och kraftfull dator för att hantera detta.
  • Reservinternet behövs också, om det lokala nätet skulle strula. Mobilt bredband kan vara en bra lösning.
  • Det finns alltid ett litet gäng lärare på varje skola som är så pass digitalt omogna att det inte kommer att fungera. Här behövs plan med stöd (exempelvis att fritidspedagog eller liknande går in och stöttar).

Support, utbildning och metoder

För att snabbt kunna ställa om till fjärrundervisning behöver vi skapa enkla guider som kan följas enligt ”härma”-metod. Ingen djupdykning i hur verktygen fungerar, utan punkt-för-punkt-klicka-här. Utgå från att även den mest it-ovana lärare och yngsta elev ska kunna förstå och använda verktygen (och därmed vikten av att kunna välja rätt verktyg). Ta fram olika scenarion med olika verktyg och berätta / visa hur de ska göra i de olika åldrarna. Hur du ska göra –  är bättre än – så kan du göra. Många lärare har aldrig varit med, än mindre hållit i virtuella möten eller klassrum. Därför behövs också tydliga exmpel på metodik.

  • Lärare måste ha utbildning i inte bara utrustning, utan hur man håller i online-klasser/möten på bästa sätt baserat på ålder på elever. Chatt är exempelvis inte ett bra verktyg med 6-åringar.
  • Skapa en lektionsmall att följa – exempelvis starta mötet, tysta alla elever, förklara hur de räcker upp handen, förklara regler, kör igång presentationsverktyg som visar lektionens innehåll, kör presentation, håll öppen frågestund, avsluta med när nästa lektion börjar och hur de får reda på länken dit.
  • Alla lektioner som hålls i klassrummet bör även spelas in för att elever ska kunna gå tillbaka och titta senare eller repetera. Vi kan också sitta i en situation där många elever i en klass finns hemma för att motverka smittspridning, men som i övrigt är friska. De måste också kunna ta del av lektionerna.
  • Genomgångar ska kunna spelas in i förväg av lärare och sändas i klassrummet. Till detta behövs också fortbildning.
  • Alla måste få testköra verktygen i förväg. När ni valt ut grunduppsättningen verktyg, skapat era supportfilmer och liknande, så kör en eftermiddag, där all personal får testköra. Låt därefter lärarna köra med eleverna dagen efter.
  • Support måste gå att nå i alla digitala kanaler. Det måste finnas självhjälpsguider i alla verktyg och tjänster. För alla användare. Allt detta måste också vara helt publikt och någorlunda översättningsbart med exempelvis Google Translate, då det kommer behövas stöd från föräldrar för de yngre barnen.

Tips på verktyg

Här nedan kommer lite tips på verktyg som kan användas, med ett par kommentarer under om varför. OBServera att många av dessa verktyg kommer att överbelastas och därför kommer det att behövas flera alternativ.

Zoom | zoom.us

Mitt första alternativ är Zoom. Jag har haft möten och varit på flera webinarier i denna tjänst, som har fungerat mycket bra. Deras basic-plan är gratis med upp till 100 deltagare, men max 40 minuter per möte. Många funktioner som gör att det passar bra för distansundervisning.

PLUS: Kan tysta mikrofon för alla utom den som håller i mötet (du som håller i mötet styr), inbyggd whiteboardfunktion, ljud/video för alla deltagare, chatt (du kan välja att deltagarna bara kan chatta med dig som håller mötet), anslut andra deltagare genom att dela länk (ingen inloggning krävs alltså), dela skärm, möjligt att spela in mötet, gratis (basic)

MINUS: Kan du bara hålla dig till 40-minutersmöten/lektioner, så ser jag inga nackdelar med Zoom.

URL: zoom.us

Youtube | youtube.com

Det andra alternativet är Youtube att använda som backup. Förutom att du kan ladda upp filmer, göra dessa olistade och bädda in dessa i valfri plattform eller blogg så kan du (vissa) även sända live på samma sätt.

PLUS:  Enkelt att ladda upp film, enkelt att strömma live-video, stabilt, möjlighet till olistade länkar, gratis.

MINUS: Det finns vissa krav för att kunna köra live, inga direkta funktioner förutom video.

URL: youtube.com

Microsoft Teams Live Event

Om ni kör O365 i er organisation kan ni även köra Microsoft Teams Live Event. Funkar på ungefär samma sätt som Zoom, men med nackdelen att många organisationer stängt ned möjligheten att göra event publika. Dessa kräver då alltså inloggning, så innan ni väljer detta måste ni se till att alla elever kan logga in.

PLUS: Enkelt att skapa events och möten, modererad chatt (Q&A), möjlighet att dela skärm eller fönster, möjlighet att stänga av ljud för alla

MINUS: Ofta nedlåst till inloggning i organisationen, kräver O365-abonnemang

Google Hangout

Egentligen vet jag på tok för lite om Hangout för att ha något vettigt att säga. Dock, eftersom det är Google så måste den givetvis med på listan – och eftersom många organisationer redan kör G Suite, så har Google börjat rulla ut deras avancerade paket kostnadsfritt även till education. Mer om detta på https://cloud.google.com/blog/products/g-suite/helping-businesses-and-schools-stay-connected-in-response-to-coronavirus.

Open Source-lösningar

Det finns två plattformar för onlinemöten som jag tycker är riktigt bra och rekommenderar. Jitsi och BigBlueButton. Dessa två kan du sätta upp och köra på egna servrar. Du kan dessutom använda Jitsi Meet helt gratis från dem på meet.jit.si om du inte vill installera själv.

Kommunikation

Under hela denna period är det otroligt viktigt att det finns en (1) virtuell plats dit elever och vårdnadshavare alltid kan gå för att få information. Se till att den platsen är öppen för alla och översättningsbar för alla.

Läs mer, nyheter och tips

Härunder finns lite tips på andra resurser och artiklar som kan vara värda att hålla koll på.

Har du tips?

Kom gärna med förslag att fylla på, antingen som kommentar här eller via sociala medier, så sammanställer jag i detta inlägg.

Dela den här artikeln
Följ:
Fixar och trixar med tekniska lösningar och mycket mer. Ser till att användarna förstår systemen och att systemen förstår användarna. Har mina rötter i musiken och kombinerar konstnärlighet med teknik.