5-minutersregeln | Att välja användbar teknik och tjänster i skolan

Micke Kring
Micke Kring 805 visningar
3 minuters läsning
från Unsplash

Efter att ha sett vad som fungerar och inte fungerar inom IT i skolans värld de senaste 20 åren, så finns det ett enkelt sätt att sammafatta det. Om användarna inte kan komma igång och använda en tjänst, programvara, system eller pryl rent intuitivt inom 5 minuter är det bara att kasta och välja något annat. Det är helt enkelt felbyggt och passar inte i skolan.

Om ni trotsar min regel och väljer system med dålig användarupplevelse och design, kommer följden bli att dessa system (och tyvärr även de arbetsuppgifterna) kommer att skys som pesten av användarna. Som lite extra grädde på moset ökas även arbetsbörda, stress, dålig energi och ton.

80-20-regeln som en följd av 5-minutersregeln

En annan följd av dåligt designad IT är mängden fortbildning som måste läggas på att över huvud taget kunna använda systemet, tjänsten, programvaran eller prylen. Det finns bara ett visst antal timmar att förfoga över (eftersom IT inte är kärnverksamheten för en skola) – och ju mer vi tar av dessa timmar till fortbildning i hur ett system fungerar, desto mindre tid har vi för det enda som betyder något – hur systemet kan nyttjas pedagogiskt eller hjälpa verksamheten på annat sätt.

En lärare idag hanterar olika IT i sin verksamhet som; olika digitala enheter (exempelvis PC/iPad), avvikelserapportering, schema, frånvarohantering, VAB/egen sjukfrånvaro/semester, omdömen, rapportering av nationella prov, betyg, kontorsprogramvara, olika kommunikationsverktyg, blogg, hantering av användarkonton, olika läromedel och givetvis en massa annat. Det mesta av detta är givetvis olika system.
IT är dock inte kärnverksamheten för en lärare, så ju bättre IT, desto mer tid kan läggas på det som är kärnverksamheten, utbildning.

80-20-regeln är alltså uppdelningen av tid för IT. Ska vi exempelvis planera in gemensam tid för ett nytt verktyg, ska alltså endast 20% av tiden gå till att lära sig verktyget och 80% av tiden till hur vi på bästa sätt kan nyttja det till att göra verksamheten bättre.

Meh! Finns det verkligen bra IT då?

Absolut. Kolla på din telefon och tänk på hur många av de appar du använder dagligen som krävde en kurs. Hur kommer det sig att 2-åringar klarar av att hantera en iPad?
Det finns givetvis hur mycket bra IT som helst. Dock måste vi tänka mer på att köpa med kvalitet och användarbarhet i fokus än checklistor. En bra regel är att låta användarna testköra IT innan ni köper. Ett annat tips är även att slå en googling på det företag, tjänst eller vara ni funderar på att köpa in och se hur andra upplever det.
Dålig IT kostar tyvärr för mycket på alla plan.

Dela den här artikeln
Följ:
Fixar och trixar med tekniska lösningar och mycket mer. Ser till att användarna förstår systemen och att systemen förstår användarna. Har mina rötter i musiken och kombinerar konstnärlighet med teknik.