Leta inte längre - Detta IT-verktyg är det enda rätta!
Läsarbetyg 3 Röster
88%

Jag tror det finns ett svårare svar på denna enkla fråga och den här posten är egentligen en sådan som det bär mig emot att skriva.
Men ibland blir jag lätt irriterad när en massa människor har bombsäkra åsikter om vad vi ska ha för typ av tekniska verktyg samt vad vi ska lära våra elever kring dessa.

Typ:
Det räcker med det billigaste skiten med lite linux på. Mer än så behöver inte eleverna.

För att ta det från början, så har jag jobbat med IT i skolan i 14 år snart. Från början som IT-tekniker där jag byggde ihop våra datorer för att få bästa (lägsta) pris. Idag är min titel IT-pedagog, där jag ser mig själv som bryggan mellan teknik och pedagogik. Jag utbildar personal, spånar idéer, jobbar med skolutveckling och bygger en massa webbtjänster och sajter till oss på Årstaskolan.

Ute i ”den riktigt världen” och även inom skolvärlden så debatteras det ofta och hett om vad vi i skolan ska använda för typ av verktyg. En del tycker att vi ska använda det billigast möjliga, eftersom vi inte gör annat än att skriva lite på dessa maskiner och ibland kanske skicka ett mail. En del har principstarka åsikter om att man ska sky allt med Äpplen på som pesten och att man tydligen låser in sig själv och sitt liv i detta. Vissa avskyr öppen mjukvara och andra avskyr något annat. Så hur hjälper det oss i valet av pedagogiska verktyg för att få våra elever att nå bättre resultat, känna en större lust för att lära eller få fler möjligheter att uttrycka sig med? Inte på något sätt! Speciellt eftersom det sällan finns någon pedagogisk förankring i dessa åsikter.

Det viktigaste för oss är vem tekniken är till för och vad syftet med den är. Dessutom är tekniken i första hand är ett verktyg. Åsikter som att ”jag tycker att” och ”för mig så är det” går bort. Vad funkar bäst för våra elever och personal som stöd för den pedagogik vi bedriver? Det är frågan.

Utgångspunkten är att när våra 6-åringar går ut 9:an är det år 2023. Efter detta så ska de gå gymnasiet och sedan kanske högskola eller dylikt. Har vi tur kommer alla ut på arbetsmarknaden runt 2026-2029 eller senare. Att lära sig kortkommandon eller program som Word eller ”det som är standard på arbetsmarknaden” eller annat är så långt ifrån vad vi tycker är viktigt. Det viktiga är ju att de i så fall kan skriva och i sin tur ordbehandla och kunna uttrycka sig på ett bra sätt. Om de kan specifika ordbehandlingsprogram som ex Word eller ej är oviktigt. Det är ju inga problem att lära sig, om det ens finns längre.

Vad jag däremot ser, som är helt fantastiskt, är hur våra elever älskar att skriva, fotografera, filma, göra radio och överlag uttrycka sig i alla möjliga olika kreativa former. Inom alla möjliga ämnen. Mer än innan vi hade tekniska verktyg. Och framförallt på flera sätt. Att dessutom kunna göra detta publikt och få riktiga lyssnare, läsare, tittare från hela Sverige och världen betyder väldigt mycket. Och för att på ett effektivt sätt kunna jobba multimodalt, kräver det rätt sorts verktyg.
Anledningen att våra elever kan jobba på det sättet just nu är för att vi valt ett lättillgängligt, enkelt men ändå kraftfullt, multiverktyg som både elever och personal trivs att arbeta med.

Vi har i dagsläget ca 500 ipads och det verktyget har satt fart på så mycket skolutveckling och pedagogiskt arbete hos oss, som jag inte ens vågat drömma om. Vi har fått med oss personal som knappt vågat använda IT, som idag är helt omvända. Helt plötsligt så har IT kunnat bli en integrerad del av pedagogiken, vilket är huvudsyftet. Fick jag själv välja idag vilken utrustning oavsett pris skulle jag välja iPads till alla. Med det sagt behöver det inte vara så om ett eller två år. Något bättre lurar alltid runt hörnet. Men just nu är iPaden som en swiss army knife och i stort sätt lika enkel att förstå sig på. Den gör en massa på ett enkelt sätt och tillräckligt bra sätt och kräver dessutom knappt någon service eller managering.
Med det sagt har vi också ca 130 laptops som det inte händer ett förbannade något med. Långa inloggningstider som tar undervisningstid och annat skräp som inte för med sig vare sig undervisning, resultat eller utveckling framåt. Det har inget med äpplen, päron, fönster eller annat att göra. Just nu är det så här det ser ut hos oss.
Bara för att ett verktyg KAN göra en sak, behöver det inte vara på ett bra sätt.

Det vi satsar på är webbtjänster som är mer eller mindre oberoende av maskinvara. Märken kommer och går. Vem vet vilket företag som finns kvar om 10-15 år? Vi driver egna webbservrar (Ubuntu) med WordPress multisite för bloggar och Joomla för övriga webbsajter. Allt open source. Vi har vårat e-bibliotek på bibblis.se, vårat youtube på kunskapshubben.se, våra bloggar på site.arstaskolan.se och mattesajt på mattenauterna.se. Allt gräsrotsutvecklat. Och eleverna skapar en himlans massa material som de är sjukt stolta över och bryr sig om.

Så avslutningsvis är väl mina 2 cent att använda det verktyg som funkar bäst just nu för er verksamhet, använda tjänster som funkar i det långa loppet så att ni/vi kan byta hårdvara när något bättre dyker upp. Att inte binda upp sig på långa avtal utan att ha koll på dessa. Prova er fram och plocka in verktyg och testa dessa ute i verksamheten.
Dock måste jag väl också säga att detta är vad som funkar hos oss. Kanske inte hos er. Och jag tänker aldrig berätta för er vad ni behöver, för det vet ni bäst. Och ni har även era egna förutsättningar. Och som med alla arbetsplatser så är även skolor ibland helt olika varandra och sitter även fast i olika avtal som möjligör eller hindrar ett fritt val av verktyg.

Med det önskar jag alla oss som vill det bästa för våra elever en underbar dag!